2022. december 30. 01:19 - Sz.Aladar

Olajcsere a gyakorlatban

A Yamaha Virago modellcsalád elég népes, de alapvetően 3 különböző blokkról beszélhetünk:
- a 125 és 250 köbcentis, lánchajtású modellek
- a 400, 500 és 535 köbcentis modellek
- valamint a 700 köbcentis és annál nagyobb lökettérfogatú típusok

Ami mindháromban közös, az a használandó olajszűrő típusa (Hiflo HF145, Champion COF 045) és a csereperiódus. 6000 killométerenként igénylik az olajcserét és nagyjábl azonos módon kell azt elvégezni, néhány apróbb eltéréssel.

Bár a szűrő minden típuson azonos, a beépítési pozíció viszont NEM. Ha jobban szemügyre vesszük a szűrőt, van egy nyitott, csőrös vége és egy zártnak tűnő, lefenekelt oldala.

A csőrös fele az a nyílás, ahol a szűrt olaj távozik a szűrőből. (fent)

A zárt végének (lent) a közepén egy kis lezárt lyukat láthatunk, amit egy lemezből készült záródugó tart csukva egy rugó segítségével. Ez egy biztosnági szelep, ami azért van jelen, hogy ha esetleg a szűrő a tróger tulaj miatt eldugulna vagy a rosszul megválasztott viszkozitás miatt a szűrőközegen hidegen nem jutna át elég kenőanyag, az olaj nyomása kinyitja ezt a kis szelepet és a szűretlen olaj utat tör magának, hogy megelőzze az elégtelen kenésből adódó extra kopást - elvégre a szűretlen olaj is jobb a semminél.

A fentiek alapján belátható, hogy az olajszűrő csak egy irányba működik, ezért fontos, hogy ne tegyük be fordítva!

Minden típus esetén az olajcsere megkezdése előtt menjünk el egy fél órát motorozni, hogy az olaj át tudjon melegedni, összeszedje és lebegésben tartsa az esetlegesen leülepedett kopadékot. Így a csere gyorsabban elvégezhető és hatékonyabb is - több olaj és több kosz távozik majd, mintha hidegen cserélnénk le.

Kezdjük a kicsikkel. 
A 125/250 modellek olajleeresztő csavarja a váltó bordástengelye mögött helyezkedik el a motor bal oldalán.

Az olajszűrő a blokk túloldalán van a Yamaha felirattal ellátott kerek fedél alatt.

Eredetileg három kereszthornyú csavar tartja ezt a kis kerek fedelet, melyek ránézésre csillagfejű csavarhúzóval eltávolíthatók.
Való igaz, hogy egy korrektebb állapotú PH2 csavarhúzó elég jól bele tud ülni a csavar nútjába, de ezek eredetileg JIS csavarok azaz a nút profilja kicsit más, mint az európai csillagfejűek. Mivel gyaníthatóan nem mi leszünk az elsők, akik hozzányúlunk ezekhez, jó alaposan nézzük meg őket és ha erőltették már korábban, javaslom a cseréjüket imbuszra.
M6 menetűek, a két rövidebb 25 mm hosszú, a hosszabbik 90mm-es - így méret után nincs nehéz dolgunk beszerezni a cseredarabokat.

A még meleg motorblokk olajleeresztő csavarját kitekerjük és hagyjuk az olajat csorogni. Az olajbetöltő sapkát, mely a szűrő fedelétől nem sokkal balra található, nyissuk ki, hogy könnyebben folyjon ki a blokk tartalma. A szűrő fedelét eközben neki is állhatunk leszerelni.

Természetesen ha nem elég nagy a leeresztő tálunk, hogy mindkét helyről felfogja a lecsepegő olajat, kezdjünk a szűrőnél és utána menjünk át a motor másik oldalára kinyitni a leeresztőt. Ha megnézzük a blokk oldalán az olajszintet mutató nívóablakot (a motor jobb oldalán, a betöltő sapka alatt) az olajszint jóval lejjebb van, mint a szűrő ürege, nem fog a nyakunkba ömleni egy liter, csak amennyi a szűrő körül meg tud ülni.

A 125/250 modellekbe a szűrőt úgy kell betenni, hogy a nyitott csőr a blokk közepe felé nézzen, tehát a zárt feneke legyen kifelé.

A szűrő fedelében egy nagy o-gyűrű taláható, ha jó állapotban van, azaz kidudorodik a fedélben levő hornyából, visszamehet a helyére. Ha szögletesre van deformálva, kemény, repedt, egyszóval szar, a gyári cikkszáma 93210-64297, de természetesen helyettesíthető normál o-gyűrűvel méret után. 

A motorblokk alján egy kerek alumínium kupak is van, ami egy durva szűrőt rejt. Ha a motort kéz alól vettük és nem ismert az előélete, vagy ha szilikon blokktömítő cafatokat látunk a deklik környékén, nyissuk ki és tisztítsuk ki a dróthálós szűrőt is.

Ha az olajunk kicsepegett (30-45 perc alatt a meleg olaj ki kell jöjjön), akkor tegyük vissza a leeresztő csavart. A leeresztő csavaron egy réz tömítő alátét van, ami 14mm belső átmérőjű és mivel gyakori méret nem kunszt keríteni ha esetleg cserélni kellene. A leeresztő csavar 32 Nm nyomatékot igényel, a szűrőfedél beéri 7-tel. Ha nincs nyomatékkulcsunk, akkor a szűrőfedél csavarjaival különösen óvatosan, érzéssel bánjunk, ne tépjük meg a kis csavarokat. 7 Nm nem sok, egy mezei csavarhúzóval, nem izomból is leadható ennyi, szóval csak finoman.
Az olajleeresztő egy villáskulccsal jól, de nem aranyérig meghúzva elégséges, ne erőltessük agyon azt se.

(Az olajjal feltöltést a következő bekezdés végén taglalom, mert a közepes lökettérfogatú típusokéval megegyezik.)

A 400/500/535 típusok esetén az eljárás kb. ugyanez. A blokk váltókar felőli oldalán a lábtartóval kb. egy vonalban található a leeresztő csavar, eltéveszteni sem lehet.

A szűrőfedél a motor jobb oldalán, az elülső henger alatt a blokk hegyénél található és ugyanúgy 3 csavar tartja - csak itt már imbusz mindhárom gyárilag is. Sajnos a fedél hupliján, a YAMAHA felirat melletti  hosszú csavar menete gyakran meg van szakítva, erre figyeljünk, akár ilyen motor vásárlásakor is célszerű ezt ellenőrizni, de minimum rákérdezni.A szűrő ebbe a típusba is csőrrel a blokk felé, zárt fenékkel kifelé passzol.

A 400/500/535 modellek esetén is kapott a blokk egy durvaszűrőt, ám az sajnos elég hülye helyen van és a váltó oldali lábtartó keretet le kell hozzá szedni. Nem nagy munka, csak felesleges bonyodalom.

A durva szűrő egy extra fedelet kapott a váltókar bordástengelye alatt, ezen belül helyeztkedik el maga a durvaszűrő, ami egy plasztik testű készség a belsejében egy dróthálós szűrővel, o-gyűrűkkel letömítve. 

Az alumínium fedelet lelazítjuk és azt billentés, csavargatás és hasonló mozgatás nélkül egyenesen tartva oldalra kihúzzuk, mint egy fiókot. A plasztik szűrőtest oldalra áll ki belőle és elég hosszú, nem akarjuk beletörni azt se a fedélbe, se a blokkba.

(A képen a műanyag szűrő piros o-gyűrűs vége az alu fedél bal alsó téglalap formájú részének a közepébe van bedugva, abból áll ki oldalra)


A leeresztő csavar réz tömítő alátéte és a szűrőfedél gumi o-gyűrűje a 125/250-es motoroknál leírtakkal megegyezik, ugyanaz a méret/cikkszám mindkettőnél. A meghúzási nyomatékok tekintetében sincs nagy eltérés, az olajleeresztő 34Nm, a szűrőfedél 9Nm-t kér. 

Ha minden a helyén van, a 125/250 blokkba 1400 (szűrőcsere nélkül)  vagy 1600 ml (szűrőcserével) motorolajat töltsünk. 
XV400/500 és 535 modellek esetén 2600 vagy 2800 ml olajra lesz szükségünk attól függően, cseréltünk-e szűrőt is.

Indítsuk be a motort, járassuk legalább 5 percig, majd állítsuk le és hagyjuk 10-15 percet pihenni, majd ellenőrizzük a szintet kémlelő ablakon úgy, hogy a motor ne sztenderen álljon, hanem függőlegesen! Ha kell, töltsünk rá. 

A nagyblokkos (700-1100) Virago-k a korábbiakhoz képest mutatnak némi eltérést.

Bár a leeresztő csavar könnyen hozzáférhető - felső kép - és a többi Virago-val ellentétben ezeken van aranyat érő középsztender, azért sajnos nem fenékig majonéz ez sem.
A szűrő fedelét levenni csak úgy tudjuk, ha a fékpedál oldali lábtartó keretet minimum lelazítjuk, de célszerűbb levenni, ugyanis a fékpedál miatt mindig útban lesz valamelyest (alsó kép).

Célszerű a fék rudazatán lazítani a fékdobnál, majd pedig leszedni a jobbos lábtartót rögzítő keretet. Így a fékpedál mélyebbre lenyomható és nem lesz útban, amikor a szűrőfedél legalsó csavarját készülünk kihajtani.
A szűrő itt is a blokk olajszintje felett helyezkedik el, lehet akár ezen a típuson is a szűrővel kezdeni az olajcserét.

A szűrőfedél eltávolítása kritikus pont - aki ész nélkül esik neki, gyakran végzi törött fedéllel. A három csavarlyuk három fülön helyezkedik el, amiknek eredendően vékonyabb az anyaga, a csavarhúzós feszegetést nem díjazza. Ehelyett javaslom a fedelet a csavarlyukaknál benyúlva ide-oda forgatással mozgatni, miközben a jobb szélén ujjunkkal kifelé húzzuk. Így kíméletesen, óvatosan ki fog jönni anélkül, hogy bármi sérülne. 

 

Oil Filter Direction? - '94 Virago 750 | Adventure RiderA szűrőfedél ugyanis elég mélyre benyúló hengerpalást forma, a blokkban jól meg van támaszkodva, a fülek feszegetése teljességgel hasztalan. 

Ezen a képen jól látszik  még egy eltérés a kicsikhez képest: ennek a fedélnek a belsejében olajjárat van kialakítva, azaz ez a fedél nem csupán tömíti a szűrő fészkét, de egyben része is a kenési útvonalnak. A közepén levő csőszerű foglalat az, ahol az olaj belejut és a képen a palást falán alul, 6 óra magasságában látható 8-9mm-es lyukon távozik a fedélből.

Az XV700-1100 modellekbe a szűrőt a fentiekkel ellentétesen, nyitott csőrrel kifelé, zárt fenékkel a blokk belseje felé kell betenni!

A fordítva behelyezett szűrő teljesen megszünteti a főtengely és a hengerfejek kenését!

A másik érdekesség a szűrőfedelek csereszabatossága. Természetesen ha az ember eltöri a fülét a szűrőfedélnek, kénytelen bontott cseredarab után nézni, mert a gyári új ára 100 euró magassága.

Sajnos azonban nagyon oda kell figyelni, mert nem mindegyik ugyanolyan! Az 1986 előtt gyártott szűrőfedeleken (a lapos oldalú blokkoké) a kifolyó nyílás nem ugyanott van, mint a későbbi, 86 utáni (gömbölyített odalú blokkok) modelleken, így a nem megfelelő szűrőfedél felszerelése elvágja az olaj útját! 

Szerencsére a különbség viszonylag könnyen kiszúrható, a gömbölyded blokkos, 1986 és azutáni 700-as, 750-es és 1100-es blokkok szűrőfedele ugyanis sík.

A korai 1981-83 közötti krómozatlan alu blokkos 750/920 típusok, valamint a 84-85-ös 700-as és a 84-88-ig gyártott 1000-es modellek lapos oldalú blokkjain a szűrőfedél felső részén egy kiemelkedő, félköríves vastagítás látható.

 

 

A másik csavar a nagy blokkos Virago-k esetén a durva szűrő tisztítása, ezt ugyanis nem lehet csak úgy egyszerűen, 1-2 csavar kiszerelésével elvégezni, mint a kicsiken. A durva szűrő ugyanis az olajszivattyú része, kívülről hozzáférni nem lehet, csak a generátor oldali blokkfedél kinyitása és az olajszivattyú kiszerelése árán lehet elvégezni, ezt viszont komolyabb rutin nélkül nem javaslom.

Amire még figyelni kell összeszerelés előtt, az az olajszűrőfedél alsó rögzítőfülénél található kis o-gyűrű. Ha a fedélke levételekor elejtjük és nem tudunk vagy megfeledkezünk róla, az erős olajszivárgáshoz fog vezetni.

Az alsó csavarfurat ugyanis egy olajjárat része. A szűrő fészkének az alján levő furat ebbe a járatba vezet - a funkciója az, hogy az alsó csavar kitekerésekor a szűrő alól az ott megült olaj a kilazított csavar járatán át a karterbe tudjon szivárogni. Ha az o-gyűrű nincs a helyén vagy nem tömít, a szűrő üregében uralkodó olajnyomás a csavar mellett fogja kinyomni az olajat.


A blokk feltöltése papíron 3000 ml olajat igényel, ha nem babráltunk a szűrővel és 3200 ml-t ha mégis. A tapasztalatom azonban inkább az, hogy a 3200 ml esetén öt perc járatás és negyed óra várakozás után újabb 2-300 ml-t kell rátölteni. Szerencsére ezekkel a motorokkal nem akkora kaland az utólagos ellenőrzés, hiszen a középállványnak hála egyszemélyes és biztonságos művelet. 

A leeresztő csavar réz alátéte ugyanolyan 14mm-es belső átmérőjű, mint a többi modellnél. A leeresztő csavart cirka 40Nm-rel húzzuk meg, a szűrő fedelén az imbuszok 10Nm-t kérnek.

Címkék: segédlet
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://viragotech.blog.hu/api/trackback/id/tr2318013372

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása